Leeshoek

Direct Contact

Opinie: De toegevoegde waarde van HR?!

LinkedIn
Facebook

Vraag je je ook wel eens af hoe je de toegevoegde waarde van HR kunt aantonen? Hoe je het bestaansrecht van je eigen rol kunt laten zien?

Dit is geen nieuw onderwerp natuurlijk, het speelt al jaren. Net als voor marketing, finance en alle andere staven blijft het moeilijk om de effectiviteit en het rendement te kwantificeren, zoals uit de diverse onderzoeken in de afgelopen jaren blijkt. Maar het is ook logisch dat er in deze tijd, kritischer dan ooit, wordt gekeken naar elke kostenpost.

Mijn idee hierover? Meten en rapporteren van HR-activiteiten is niet genoeg, alhoewel wel een noodzakelijke basis. Wat je nodig hebt is het leggen van een directe relatie tussen HR-data en 'iets' dat waarde toevoegt, d.w.z. de reputatie, klanttevredenheid of de efficiëntie van processen verbetert en daarmee (uiteindelijk) geld oplevert voor het bedrijf. Kijk naar je organisatie, naar je management en je systemen. Een audit van deze drie zaken levert je het antwoord hoe je in jouw bedrijf de toegevoegde waarde van HR kunt aantonen.

Begin klein, met een kansrijk proces, overtuig het management, verkoop deze aanpak en rol verder uit. Een aantal ideeën (afhankelijk van het soort organisatie waarin je werkt natuurlijk):

  • Vindt er redelijk wat recruitment plaats in je bedrijf? En is een assessment al jarenlang onderdeel van het proces? Dan heb je de unieke mogelijkheid om de recruitmentkosten daadwerkelijk te verlagen. Gebruik de 'historische' assessment rapporten om een profiel van de huidige organisatie op te stellen. Kwalificeer je medewerkersbestand (binnen een jaar weg vs. langer gebleven). Nu kun je nieuwe kandidaten niet alleen evalueren aan de hand van het assessment, maar ook de daadwerkelijke kans berekenen dat ze duurzaam bijdragen aan de organisatie. Directe winst: minder interviews (alleen high potentials). Langere termijn winst: verlaging van de NHR (new hire retention) en daarmee recruitment aantallen/kosten.
  • Werk je in een dienstverlenend bedrijf met directe klantcontacten (in een winkel, aan de telefoon, etc.)? Leg dan de relatie tussen de engagement van je medewerkers en de klanttevredenheid. Dit kan, geanonimiseerd. Genereer op deze manier echte insights om je klanttevredenheid met behulp van je medewerkers te verhogen.
  • Wordt er bij jullie in het bedrijf uren geschreven op projecten? En komt uit analyse dat sommige projecten 'efficienter' verlopen dan andere (en dus meer marge opleveren)? Combineer deze informatie dan ook eens met de teamprofielen van de projectleden en, wederom, de betrokkenheid. Dit leidt tot inzichten hoe project teams beter samen te stellen en projecten sneller te laten verlopen.
  • En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Belangrijk is uiteraard wel om dat onderwerp te kiezen dat hoog op de agenda van het management staat. 

Natuurlijk begrijp ik dat er (mogelijk) enkele drempels zijn: systemen, kennis en tijd. Maar met wat hulp (van buiten eventueel) kun je toch al snel beginnen, en het hoeft niet meteen een giga project te zijn. En zo kun je HR-Analytics stap voor stap op de kaart zetten, intern verkopen, en de toegevoegde waarde van HR laten zien!

Met vriendelijke groet,

Irma Doze
www.analitiqs.com
www.hranalyticsblog.nl

Bron: HRbase 

Greenshoot HR en AnalitiQs organiseren samen onder andere HR-Analytics Masterclasses.