Leeshoek

Direct Contact

Het perfecte inwerktraject

LinkedIn
Facebook

Vier zaken om een nieuwe medewerker een perfecte start te geven op zijn eerste werkdag.

Tijdens een sollicitatieprocedure komen vaak vele zaken aan de orde. Echter, niet voldoende om een nieuwe medewerker meteen vanaf dag 1 productief te maken. Daar is meer voor nodig. 

Het is uiteraard belangrijk dat een medewerker weet hoe een functie ingevuld moet worden. Belangrijker nog is dat de medewerker dat met het juiste perspectief en mindset doet. Jeff Haden beschrijft de vier zaken die je als werkgever op de eerste werkdag van een nieuwe medewerker moet doen om deze de perfecte start te geven.

Het perfecte inwerktraject

  1. Beschrijf grondig hoe de organisatie waarde creëert. 
    Nieuwe medewerkers moeten leren hoe ze hun functie moeten uitoefenen. Maar eerst moeten ze heel goed begrijpen wat de waardepropositie van de organisatie is en hoe de organisatie zich onderscheidt van de concurrentie.

    Ongeacht waar de organisatie zich mee bezighoudt, er zijn altijd 1 of 2 dingen die zorgen voor resultaten. Dat kan kwaliteit zijn, service, een lage prijs of een persoonlijke relatie met iedere individuele klant. Uiteraard zijn ook andere aspecten belangrijk, maar één of twee zijn echt van strategisch belang. 

    Start daarmee en ga dan verder. Leg uit hoe de functie direct waarde creëert. Leg uit hoe de functie in het grotere geheel past en de organisatie helpt bij het zich onderscheiden van concurrenten. 

    Een nieuwe medewerker moet weten wat hij moet doen. Maar belangrijker nog, deze moet weten waarom hij dat doet. Start dus altijd met waarom en kom daarna pas met wat. 

  2. Leg uit wie de interne en externe klanten van de nieuwe medewerker zijn. 
    De nieuwe medewerker geeft wellicht leiding en heeft externe klanten, ook al ontmoet hij deze nooit. Iedere medewerker heeft bovendien interne klanten. Inzicht in wie deze klanten zijn en waar zij behoefte aan hebben is zeer belangrijk. Dit bepaalt hoe een functie ingevuld moet worden. 

    Leg uit hoe de nieuwe medewerker waarde toevoegt aan de organisatie, terwijl deze de behoeften van interne en externe klanten vervult. 

  3. Stel direct concrete doelstellingen vast en begin met het geven van feedback. 
    Succesvolle organisaties 'draaien productie'. Zet direct de juiste toon door een nieuwe medewerker meteen die eerste dag een specifieke functiegerelateerde taak uit te laten voeren.

    De nieuwe medewerker weet dan dat resultaten opleveren belangrijk is. Bovendien gaat deze medewerker tevreden naar huis omdat deze het gevoel heeft iets gepresteerd te hebben. Een hele dag inlezen of oriënteren is saai, onbevredigend en maakt de overgang naar 'echt werken' moeilijker.

    Focus op het leereffect, maar zorg voor een mix van training en prestaties. Het uiteindelijke doel is om de nieuwe medewerker in te werken door een en ander in behapbare brokken aan te bieden. 

    Medewerkers zien dan hoe hun prestaties direct bijdragen aan de waarde van de organisatie, terwijl ze constructieve feedback krijgen. Ze leren zo veel sneller en creëren nog meer waarde voor de organisatie. 

  4. Leg uit waarom je de medewerker hebt aangenomen. 
    Iedere medewerker wordt om 1 of 2 specifieke redenen aangenomen. Natuurlijk wil een organisatie graag medewerkers aannemen die overal goed in zijn, maar vaak zijn er supersterren nodig die echt goed zijn in een bepaalde taak. 

    Deel met de nieuwe medewerker waarom deze echt is aangenomen. Dit is meteen een goede gelegenheid om de vaardigheden, kennis, ervaring en werkhouding van de medewerker te prijzen. Op deze wijze versterk je de verbinding tussen vaardigheden, ervaring, houding en arbeidsethos en de eigenlijke taak waarvoor de medewerker is aangenomen.

    Maak een nieuw medewerker duidelijk waar deze zich in onderscheidt ten opzichte van anderen. Hij heeft kwaliteiten die anderen niet hebben. Maak nog eens duidelijk dat deze kwaliteiten de doorslag hebben gegeven bij de beslissing hem aan te nemen. Voor een medewerker is het zeer motiverend om te horen dat hij ergens in uitblinkt en dat die specifieke kwaliteiten hem gaan helpen bij het goed uitvoeren van zijn taken.

Bron: www.penoactueel.nl