Leeshoek

Direct Contact

Het fenomeen ‘Soft Controls’

LinkedIn
Facebook
Door Jitske Kramer:

Soft Controls

Soft controls gaan over de onzichtbare kant van beheersing zoals: vertrouwen, intervisie, discussie voeren, aanspreken op gedrag, integriteit. Het gaat over gedrag, attitude, leren, verbeteren en veranderen. Dus al die zaken die lange tijd zijn weggezet als soft, niet zakelijk en zweverig. Soft controls gaan dus over de impliciete machtsstromen, de ranking en de communicatie tussen mensen en subgroepen. Laten dat nu net de thema’s zijn waar die stoffige en geitenwollen sokken dragende antropologen en psychologen veel van weten!

Op internet staat op allerlei plekken te lezen dat mensen in het bedrijfsleven steeds meer geloven dat soft controls de sleutel zijn om (weer) in controle te komen en de crisissen aan te pakken. Maar dat het tegelijkertijd ongebruikelijk is om veel te leunen op dezelfde soft controls. Ze zijn immers moeilijk meetbaar te maken. Hierdoor lijkt een discussie te ontstaan tussen wat beter is, hard of soft controls. Dat lijkt me zonde van de energie, omdat het antwoord natuurlijk beide is.

In de stukken die ik gelezen heb, is veel aandacht voor de controle en toetsing van deze ‘soft controls’. Ik lees weinig over de vraag hoe je de ‘soft skills’ en gedragingen die horen bij de ‘soft controls’ niet alleen kunt meten, maar vooral ook kunt ontwikkelen en verspreiden in organisaties. Als dit zo’n belangrijke sleutel is in het te lijf gaan van de crisis, dan zou je toch verwachten dat alles en iedereen zich vol op het bespreken en ontwikkelen van deze soft issues zou storten. Daarentegen lees ik in het verband van soft controls vooral zinnen als ‘we zijn nog niet volledig in soft control’ en ‘de aanwezigheid van het systeem van soft controls is nog niet op peil’.

Als ik het goed begrijp vertaalt zich dit toch gewoon in: we spreken elkaar niet aan op gedrag, hebben weinig wederzijds vertrouwen, we zijn vaak oneerlijk en niet integer? Dan moet je toch geen tijd verliezen aan het bouwen van soft control systemen? Dan moet je elkaar toch gewoon bij de lurven pakken, diep in elkaars ogen kijken en vragen: waar zijn we nou helemaal mee bezig? Of is dat te simpel gedacht? Ik ben bang van wel, want ik lees in dezelfde stukken op internet dat het onderwerp ‘soft controls’ wel leeft bij accountants, maar dat een grote groep toch vooral vindt ‘dat er gewoon geld verdiend moet worden’.

Dus even schudden en gewoon weer doorgaan? Of een heuse cultuuromslag en gedragsverandering die de hele wereld met hard en soft controls opschudt?

Soft Controls

Bron: www.diversiteitenverandering.nl