Leeshoek

Direct Contact

Assessment trends in 2014

LinkedIn
Facebook

1. Power to the People

Assessments zullen er in toenemende mate anders uit gaan zien. Dit is een belangrijke stap. Oeroude tests worden vervangen door meer ontwikkelde vormen. Kandidaten verwachten steeds vaker dat solliciteren een informatief en onderhoudend tweegesprek is.

Sollicitanten hebben toegang tot enorme hoeveelheden informatie. En kennis is macht. Sollicitanten onderhouden contacten met elkaar, verenigen zich en dwingen zo veranderingen af. Deze collectieve bewustwording heeft de volgende gevolgen voor werkgevers:

  • Assessments moeten toegankelijk zijn
    Als sollicitanten een test niet via een mobiel apparaat kunnen uitvoeren gaan ze wel ergens anders kijken voor werk.
  • Assessments moeten onderhoudend en werkgerelateerd zijn
    Toekomstige (en soms al huidige) sollicitanten hebben een korte aandachtsspanne en willen graag vermaakt worden. Als een test kort is, op een spelletje lijkt en een realistische kijk op de functie biedt, komt dat tegemoet aan de verwachtingen van sollicitanten.
  • Assessments moeten de (merk)identiteit van organisaties ondersteunen
    Sollicitanten zullen steeds vaker willen weten hoe de identiteit van de organisatieeruit ziet en wat deze identiteit voor hen en de personen waarmee zij netwerken betekent. Niemand zal in de toekomst alleen nog afgaan op het gesprek met een recruiter of manager.
  • Er moet feedback gegeven worden
    Volgens Handler gaat het er eindelijk van komen: feedback over het sollicitatie-en testproces worden een cruciaal onderdeel van dat proces. Er is nog een lange weg te gaan, maar uiteindelijk zal dit realiteit zijn.

 

2. Assessments worden automatisch onderdeel van het wervingsproces

Handler is ervan overtuigd dat vacaturebanken, in hun huidige vorm, hun langste tijd hebben gehad. Binnenkort vindt de match tussen werkzoekenden en vacatures plaats buiten het formele selectieproces. Matching zal plaatsvinden binnen communities waar leden via hun profiel verifieerbare persoonlijke informatie tonen. Het CV is niet dood, maar een dynamisch, levend profiel dat gebruikt kan worden om te matchen en dat een overzicht geeft van kennis, vaardigheden en prestaties.

Assessment data zullen hier onderdeel van uitmaken. Deze data geven inzicht in de eigenschappen en competenties van mensen. Gecombineerd met andere objectieve informatie geeft het een compleet beeld van een sollicitant. Met behulp van psychologische data (via een assessment verkregen) en artificiële intelligentie, kan een goede match gemaakt worden tussen personen en vacatures. De effectiviteit en de efficiency van het wervingsproces worden daarmee aanzienlijk verbeterd.

Volgens Handler gaan steeds meer organisaties over op het ontwikkelen van communities, waarbinnen assessments een grote rol spelen. Dit markeert de opkomst van de trend ‘long tail recruitment’. Dit is het proces waarbij individuen en organisaties zich verbinden in een netwerk en voortdurend een dialoog met elkaar onderhouden. Door dit continue communiceren en informatie uitwisselen leren werkgever en potentiele medewerkers elkaar goed kennen. Op het moment dat een vacature ontstaat die past bij de carrièrewensen van een kandidaat is de match snel gemaakt.

 

3. Assessments worden steeds waardevoller voor organisaties

Buiten de twee hierboven genoemde trends zijn er twee redenen waarom assessments steeds populairder worden:

  • Data zijn belangrijk voor HR. Via assessments worden data verkregen en kan HR zich profileren als business partner.
  • Het afnemen van assessments gaat steeds minder geld kosten. Steeds minder vaak zal per assessment afgerekend worden. Assessments zullen veel meer als software verkocht gaan worden, waardoor de prijs zakt.

 

Bron: www.penoactueel.nl